Suplement diety dla planujących ciążę

Ciąża to pod wieloma względami wyjątkowy czas. Jest to okres gwałtownych zmian, które dotyczą także funkcjonowania organizmu kobiety, dlatego też warto się na ten moment przygotować. Planowanie ciąży należy rozpocząć od wykonania wszelkich niezbędnych badań diagnostycznych, odwiedzenia stomatologa oraz wdrożenia zdrowego stylu życia (diety oraz aktywności fizycznej). Nie mniej ważna jest odpowiednia suplementacja – suplement diety dla planujących ciążę powinien zawierać wszystkie rekomendowane w tym czasie witaminy i minerały, takie jak DHA, kwas foliowy, witamina D3 oraz jod. Dowiedz się, dlaczego ich zażywanie jest istotne.

Planowanie ciąży – o czym należy pamiętać?

Planując zajście w ciążę, należy zadbać o swoje zdrowie. Istotne są przede wszystkim stosowanie dobrze zbilansowanej, zdrowej diety oraz regularna aktywność fizyczna. Osoby z nadwagą oraz otyłością powinny postarać się osiągnąć prawidłową masę ciała, a palące papierosy – rzucić palenie. Przed rozpoczęciem starań o dziecko warto również wykonać badania profilaktyczne u obojga partnerów. W przypadku kobiet będą to m.in. cytologia, USG narządów rodnych, USG piersi, badania oceniające funkcje tarczycy.

Ciąża jest stanem szczególnego zapotrzebowania na składniki odżywcze, dlatego też wskazane jest zatroszczenie się o odpowiednią suplementację już na etapie jej planowania. Które z witamin i minerałów są najistotniejsze dla przyszłych mam?

Planujesz ciążę i szukasz odpowiedniego preparatu dla kobiet starających się o dziecko? Sprawdź MamaDHA: https://mamadha.pl/.

Planowanie ciąży – suplementacja

Kwas foliowy (witamina B9, folacyna) – jego suplementacja jest zalecana wszystkim kobietom w wieku rozrodczym, zwłaszcza tym świadomie planującym zajście w ciążę. Niski poziom folianów u matki jest czynnikiem ryzyka rozwoju wad cewy nerwowej u rozwijającego się płodu. Korzystny efekt występuje w przypadku codziennego uzupełniającego spożycia dawki wynoszącej 400 μg kwasu foliowego przez co najmniej jeden miesiąc przed poczęciem i maksymalnie trzy miesiące po poczęciu. DHA (kwas dokozaheksaenowy) – to wielonienasycony kwas tłuszczowy z grupy kwasów omega-3,   Spożywanie kwasu dokozaheksaenowego (DHA) przez matkę wspomaga prawidłowy rozwój mózgu u płodu i niemowląt karmionych piersią. Korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 200 mg DHA dziennie ponad zalecane dzienne spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 dla dorosłych, tj.: 250 mg DHA i EPA Zalecana suplementacja kwasu DHA dla starających się o potomstwo to 600-800 mg na dobę.

Witamina D(cholekalcyferol) – jest zalecana do stosowania u kobiet planujących ciążę, ciężarnych oraz mam karmiących w dawce 2000 j.m. na dobę.  Witamina D bierze udział w procesie podziału komórek; pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni;

Jod – ten pierwiastek bierze udział w produkcji hormonów tarczycy i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Dodatkowo pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego.  Zalecana dawka jodu dla planujących ciążę, ciężarnych i karmiących piersią wynosi 200 µg na dobę.

Suplement diety dla planujących ciążę – od kiedy stosować? Jakie składniki i w jakich ilościach?

Planując zajście w ciążę, przyjmowanie suplementów diety zawierających DHA, kwas foliowy, witaminę Doraz jod warto rozpocząć minimum 3 miesiące, a optymalnie – 6 do 12 miesięcy przed poczęciem dziecka. Jednocześnie trzeba pamiętać, że suplementy nie zastąpią zbilansowanej diety.

Rutynowe zażywanie suplementów wielowitaminowych u wszystkich kobiet planujących ciążę wcale nie jest zalecane – wybierając odpowiedni preparat, warto sięgnąć po ten, który w swym składzie zawiera tylko niezbędne witaminy i pierwiastki kluczowe dla prawidłowego przebiegu ciąży (wymienione powyżej), w odpowiednich dawkach. Przed rozpoczęciem jego stosowania wskazane jest skonsultowanie się z lekarzem bądź farmaceutą.

Artykuł sponsorowany

Redakcja szkolarodzenia.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.